تاثیر مصرف رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیاد قند بر عملکرد مغز

25 مه 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف مکرر رژیم‌هایی به سبک غربی که حاوی مقادیر زیادی قند هستند، بر عملکرد مغز تأثیر گذاشته و به نوبه‌ی خود باعث اختلال در کنترل اشتها در کوتاه مدت می‌شود.

بر اساس مطالعات پیشین ارتباطی بین مصرف قند بالا و خطرات ناشی از شروع  زودرس  بیماریهای نورودژنراتیو، نظیر آلزایمر وجود دارد.

در مطالعه‌ی اخیر که توسط محققان دانشگاه  Sussex در برایتون انجام گردید، بر تغییرات عملکرد مغز به واسطه ی رژیم غذایی سبک غربی که حاوی مقادیر زیادی قند است، تاکید شده است، رژیم‌های غذایی حاوی قند زیاد، سبب تغییرات قابل اندازه‌گیری در رفتارهای تغذیه‌ای همیشگی افراد می‌شود.

به نظر می‌رسد چنین رژیم‌هایی موجب اختلال در مسیرهای گرسنگی و سیری شده و بر رفتارهای  غذایی روزمره‌ی افراد تأثیر می‌گذارد. این اثرات با عوامل خارجی نظیر نشانه‌هایی از پرخوری به دلیل محیط بد غذایی ترکیب و تشدید می‌شود. اکثر شواهد موجود در مورد ارتباط مصرف بیش از حد قند و اختلال شناختی از مطالعات حیوانی بدست آمده‌اند اما در این پژوهش بر تحقیقات انسانی و تأثیر این نوع از رژیمهای غذایی بر زندگی انسان تمرکز شده است.

 بسیاری از فرایندهای شناختی در هیپوکامپ- جائیکه تصمیم‌گیری برای شروع و پایان وعده‌هایی غذایی شکل می‌گیرد- در کنترل اشتها نقش دارند. حافظه یا توانایی به یادآوری مجدد اینکه ما اخیر چه غذایی خورده‌ایم و تنظیم مقدارغذایی که پس از آن می‌خوریم، یکی از آنها است.

به گفته‌ی محققان، تغییرات در هیپوکامپ از جمله عملکرد حافظه‌، که غالباً در افراد چاق مشاهده می‌شود، جنبه‌های کلیدی کنترل اشتها، مانند تکانشگری( impulsivity) را تغییر می‌دهد و کنترل اشتها را برای فرد سخت‌تر می‌کند.

این یافته‌ها همچنین نشان داد که مصرف بیش از حد مواد قندی در دراز مدت می‌تواند فرایندهای یادگیری ترجیحات غذایی را دچار اختلال کرده و فرد را تشویق به انتخاب‌های ناعلاقانه‌ی مواد غذایی در آینده نماید که به سرعت موجب شکل‌گیری یک چرخه‌ی معیوب می‌شود.

 محققان 3 مکانیزم اصلی را که می‌تواند تأثیر مصرف قند را بر تغییر عملکرد مغز توضیح دهد، شناسایی کردند: التهاب عصبی، تأثیر بر سد خونی مغز، کاهش میزان BDNF که یک عامل نوروترومیک برای تولید سلولهای عصبی جدید است.

مصرف مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده، چربیهای امگا 6 و شکر به شدت با افزایش تغییرات نامطلوب در عملکرد مغز، اختلال حافظه و انتخاب‌های غذایی ضعیف در کوتاه مدت مرتبط است. در مقابل، تحقیقات به تازگی نشان داده اند، رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات موجب کنترل بیشتر بر تمایل به مصرف مواد غذایی شیرین و رفتارهای ناسالم غذایی می‌شود. این نتایج بر اهمیت محدود کردن مصرف مواد قندی برای بهبود سلامت کلی فرد تاکید دارد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/high-sugar-diets-lead-to-poor-food-decision-making,-study-finds-91182671.html